سبک های آشپزخانه


معرفی کامل تمام سبک های آشپزخانه

شاید تا به حال نمی دانستید اما 20 سبک و مدل مختلف برای آشپزخانه وجود دارد که ممکن است در مورد تمام آن ها اطلاعات نداشته باشیم. در این مقاله تمام سبک های آشپزخانه بررسی و …


1.   آشپزخانه سبک معاصر Contemporary:


وقتی بخواهیم از سبک آشپزخانه معاصر صحبت کنیم باید حتما آن را با آشپزخانه مدرن مقایسه کنیم. چون امکان دارد این دو سبک با هم اشتباه گرفته شوند و تمایز این دو سبک کار سختی است. سبک آشپزخانه معاصر معمولا به معنی پیروی از مد و طراحی دکور در زمان جاری و هم اکنون است. درواقع آشپزخانه های معاصر شاید تمام ویژگی های آشپرخانه مدرن را داشته باشند اما می توانند با خصوصیات دیگر سبک ها هم همراه باشند.


اما اگر بخواهیم در مورد ویژگی های یک آشپزخانه معاصر صحبت کنیم: استفاده از متریال و مدهای جدید در طراحی، لبه های برش خورده، سادگی، درخشانی، استفاده از خطوط صاف از مهم ترین ویژگی های آشپزخانه معاصر هست. ویژگی های دکوراسیون آشپزخانه معاصر، براق و روشن بودن با ویژگی های ساده می باشد.
 استفاده از استیل و وسایل آشپزخانه سفید در این سبک از آشپزخانه بیشتر دیده می شود البته امکان دیدن رنگ ها و متریال های زیادی در این سبک از آشپزخانه وجود دارد چون همان طور که قبلا گفتیم این سبک با پیروی از مد طراحی می شود و شناور است.


رنگ هایی که امروزه در آشپزخانه ها استفاده می شود رنگ های خاکستری و خنثی هستند. طراحان این سبک آشپزخانه علاقه دارند که انواع مختلفی از متریال ها و رنگ ها و مدل ها را استفاده کنند.

2.   آشپزخانه سبک تلفیقی   Eclectic:

ترکیب المان های چندین سبک دکوراسیون با یکدیگر در آشپزخانه تلفیقی دیده می شود که آشپزخانه شما را بسیار زیبا می کند.


 البته این سبک آشپزخانه به سلیقه و شخصیت خودتان بستگی دارد و می تواند گستره ی عظیمی از رنگ ها و متریال ها که با سلیقه و انتخاب شما هم خوانی داشته باشد را شامل شود. 
3.    آشپزخانه سبک مدرن  Modern:

همانطور که در قسمت بالا گفتیم برای تعریف سبک آشپزخانه مدرن و معاصر نیاز به مقایسه آن ها بایکدیگر داریم. آشپزخانه معاصر به زمان جاری تعلق دارد ولی آشپزخانه مدرن به سبک طراحی خاصی گفته می شود که از زمان حال تا اواسط قرن بیستم را شامل می شود. مدرن می تواند اصطلاحی ایهام دار باشد که گاهی اوقات به عنوان متضاد کلمه ی سنتی استفاده می شود. در واقع چیزی که در چندین سال قبل به عنوان مدرن شناخته می شده امروزه به عنوان آنتیک شناخته می شود.


برای تعریف آشپزخانه های سبک مدرن می توانیم به آشپزخانه هایی با کابینت های بدون قاب، کابینت با درب هایی که در آن از پانل های تخت استفاده شده است اشاره کنیم.
وسایل، براق و ساده بوده و خطوط افقی ضخیم است. درواقع این آشپزخانه عاری از هرگونه تزئین خاص است. در این آشپزخانه زیبایی و درخشش متریال های طبیعی به خوبی دیده می شود. امروزه از بتن در دکوراسیون آشپزخانه مدرن استفاده می شود.

4.    سبک آشپزخانه سنتی  Traditional:

آشپزخانه های سنتی با طراحی کلاسیک و ویژگی معماری قرن های 18، 19 و 20 میلادی در اروپا و آمریکا شناخته می شود.  با توجه به اینکه در تمام طراحی های مدرن سادگی اصلی ترین ویژگی است، آشپزخانه های سنتی دقیقاً برخلاف آن ها هستند و برای شیک شدن آشپزخانه جزئیات و تزئینات زیادی در آن ها به کار می رود.
در آشپزخانه های سنتی بر خلاف آشپزخانه های معاصر بیشتر از متریال های طبیعی مثل چوب سخت و سنگ استفاده می شود.


در سبک آشپزخانه های سنتی بیشتر کابینت ها طاقچه ای هستند و خیلی عجیب نیست که ببینید در جلوی کابینت ها شیشه یا فلز استفاده شده باشد. رنگ های مورد استفاده در این آشپزخانه ها معمولاً کرم، خاکستری، سبز یا رنگ های پاستل (ترکیب مقداری سفید با رنگ های شاد و زنده را رنگ های پاستلی می نامند) هستند. چوب ها هم در این آشپزخانه معمولاً لعاب کاری می شوند. در این سبک از آشپزخانه هود می تواند متریال های مختلفی مثل سنگ، فلز و بعضی اوقات چوب و نیز شکل انتخابی داشته باشد.

5.     آشپزخانه سبک آسیایی Asian: 
 

سبک آشپزخانه ی آسیایی یکی از سبک های پرطرفدار دنیا محسوب می شود. در سبک آسیایی از مصنوعات ساخته شده در آسیا استفاده می شود. مطمئنا در طراحی سبک آسیایی، فرهنگ آسیایی تأثیر گذار است. کابینت ها در آشپزخانه سبک آسیایی ساده و به دور از تزئینات است. کابینت ها معمولا از جنس چوبی است و در بعضی موارد در این سبک از کابینت با درب شیشه ای و قفسه استفاده می شود.  سبک آشپزخانه آسیایی، احساس آرامش را به بیننده منتقل می کنند. در کل می توان گفت در این سبک از آشپزخانه سادگی یکی از ویژگی های مهم است.
6.    آشپزخانه سبک ساحلی  beach style:

سبک طراحی ساحلی یعنی استفاده از وسایل آشپزخانه به رنگ آبی، کابینت های سفید و درکل ترکیب رنگی دریایی و استفاده از المان های دریایی در آشپزخانه. در کنار رنگ آبی از رنگ های زرد ملایم، سبز و سفید برای وسایل این آشپزخانه مثل ظروف شیشه ای آبی، گیاهان، دستمال آشپزخانه زرد استفاده می شود. در واقع این سبک با استفاده از رنگ هایی که یاد آور ساحل و دریا هستند طراحی شده است.
معمولا درهای جلوی کابینت بهتر است شیشه ای باشند و بین کابینتی های آشپزخانه موزائیک های آبی انتخاب شوند. جزیزه یا شبه جزیره آشپزخانه از جنس چوب کهنه و رفو شده، به خوبی با آشپزخانه ساحلی هماهنگ می شود؛ البته از جنس مرمر هم در جزیره آشپزخانه ساحلی استفاده می شود. لازم به ذکر است که استفاده از صندلی های حصیری در سبک آشپزخانه ساحلی رواج دارد.

7.    آشپزخانه سبک دست ساز Craftsman:


سبک آشپزخانه Craftsman در اعتراض به تولید انبوه لوازم دکوراسیون توسط کارخانه ها در اوایل قرن بیستم شکل گرفت و برای جلوگیری از تولید و استفاده از لوازم مصنوعی، از ترکیب هنر و لوازم دست ساز سبکی را پدید آوردند که در آن زمان هم توانست موفق شود.
خصوصیات اصلی این سبک از آشپزخانه پوشیده شدن با چوب، کاشی های دست ساز و سادگی در اجزای سازنده ی آن است که همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. در این آشپزخانه سنگ ها ی طبیعی استفاده می شود، نورپردازی ساده است؛ در شیر آلات، تجهیزات و درواقع در هیچ کدام از اجزای آشپزخانه درخشندگی و تجمل دیده نمی شود.

8.    آشپزخانه سبک مزرعه ای Farmhouse:

آشپزخانه مزرعه ای به سبکی گفته می شود که در آن رنگ های گرم حس راحتی را القا می کند و پر از ویژگی و جذابیت است. این سبک از حساسیت هایی که در سبک دکوراسیون مدرن وجود دارد اجتناب کرده است و ساده تر طراحی شده است.
در آشپزخانه سبک مزرعه ای، شلف های دیواری و کابینت های بدون در، دسترسی به وسایل آشپزخانه و ظرفشویی را راحت تر می کند.

 کفپوش بیشتر آشپزخانه های مزرعه ای چوب است اما این تنها انتخاب شما نیست و می توانید از کاشی های سیاه و سفید یا طرح شطرنجی هم برای کفپوش آشپزخانه خود استفاده کنید.
در آشپزخانه سبک مزرعه ای استفاده از میزهای بزرگ و وسایلی که حس نوستالژی را در ببینده ایجاد کند، رواج دارد. یکی از ویژگی های خاص این سبک از آشپزخانه داشتن شومینه است. البته این در صورتی است که شما فضای کافی برای این کار داشته باشید؛ که این ویژگی در تمام آشپزخانه های روستایی دیده نمی شود.  

9.    آشپزخانه سبک صنعتی Industrial:


آشپزخانه های صنعتی امروزه رواج بیشتری پیدا کرده اند. مطمئنا با شنیدن اسم صنعتی هرکسی یک پس زمینه ای از طراحی صنعتی در ذهن خودش مجسم می کند. متریال هایی که در آشپزخانه صنعتی استفاده می شود عمدتا بتن، فلز و یا چوب هستند. در عین اینکه این متریال ها با هم متفاوت هستند، به خوبی با هم ارتباط برقرار می کنند. استفاده از شلف های افقی در این سبک از آشپزخانه رواج دارد.


 در آشپزخانه سبک صنعتی شما می توانید از دیوارهای آجری، چوب فرسوده، کف پوش بتنی، لوله های آهنی برای تهویه هوا و حتی فلزهای کهنه و فرسوده استفاده کنید اما چیزی که به این اجزا زیبایی می دهد ترکیب و طراحی درست آن هاست.

10.    آشپزخانه سبک مدیترانه ای Mediterranean:

گرم، دل پذیر و راحت سه کلمه ای هستند که به کمک آنها می توان آشپزخانه مدیترانه ای را توصیف کرد. این آشپزخانه پر از رنگ های پر رنگ و چشم گیر، خطوط ضخیم و تزئینات جزئی است.
ترکیب رنگی آشپزخانه مدیترانه ای از خورشید، دریا، گیاهان و دیگر عناصر استوایی الهام گرفته شده است. ترکیبی از قرمز پررنگ، زرد روشن، سفالی و آبی به رنگ دریا. این رنگ های متنوع را می توان با عناصری مثل کاشی آشپزخانه به هم مرتبط کرد. عناصر سبک مدیترانه ای از منحنی ها و قوس ها تشکیل شده اند.

در سبک مدیترانه ای از کاشی های نقاشی شده برای بین کابینتی استفاده می شود. دیوارهای این سبک معمولا از بافت برجسته تشکیل شده اند. سقف این آشپزخانه ها معمولاً تیر چوبی اکسپوز بوده و جنس کابینت ها چوبی است.

11.     آشپزخانه سبک دهه 1960 Midcentury:

این سبک حدودا به سال 1960 مربوط می شود. در آن زمان تمام دیوارها به رنگ روشن بودند و طراحی این سبک با رنگ های ملایم بوده اند. درهای کابینت در این سبک به صورتی پانلی و تخت بوده و وسایل آشپزخانه با گوشه های گرد و دسته های فلزی براق بودند. البته قرار نیست دکوراسیون آشپزخانه مان را به سبک آن زمان انجام دهیم، اما استفاده از اِلمان هایی از عصر گذشته در آشپزخانه شما می تواند بسیار جالب باشد. به همین علت این سبک معمولا با ترکیب سبک مدرن طراحی می شود و سبکی بین سبک های معاصر و مدرن ایجاد می کند.


برخلاف سبک معاصر و مدرن، در این سبک از رنگ های زیادی استفاده شده است. پس برای اینکه بخواهید اِلمان های این سبک را به آشپزخانه خود بیاورید می توانید از رنگ دیوارها یا دیگر اجزای آشپزخانه شروع کنید.

12.    آشپزخانه سبک روستایی Rustic:

در آشپزخانه های روستایی معمولاً خصیصه های زندگی روستایی دیده می شود. رنگ های گرم، کابینت های چوبی، سطوح درخشان و جزئیات زیاد از خصوصیات آشپزخانه روستایی هستند.


در این سبک از سقف تا کف آشپزخانه در طراحی مورد توجه قرار می گیرد. در مورد آشپزخانه روستایی می توان در اغلب موارد از کلمه راحت استفاده کرد و در بعضی موارد خیر. در آشپزخانه سبک روستایی می توانید از میز و صفحه کابینت چوبی به راحتی استفاده کنید و متریال های مرمر و سنگ صابون هم می تواند گزینه خوبی برای صفحه کابینت در آشپزخانه روستایی باشند.

13.    آشپزخانه سبک اسکاندیناویایی Scandinavian:

در تمام آشپزخانه های سبک اسکاندیناویایی، سادگی، مدرن بودن و زیبایی دیده می شود. آشپزخانه های سبک اسکاندیناویایی می توانند با رنگ های سفید، خاکستری و آبی طراحی شوند. بیشتر آشپزخانه های سبک اسکاندیناویایی ترکیبی از رنگ سفید و چوب روشن هستند. جزئیات در آشپزخانه های اسکاندیناویایی بسیار مهم هستند و اگر احساس کردید سفید به تنهایی خیلی ساده است می توانید با اضافه کردن عناصر جزئی چشم گیر مقداری از سادگی آن کم کنید. برای مثال با لامپی که رنگ روشن دارد و یا با اضافه کردن رنگی مخالف با چوب و رنگ سفید.با انتخاب درست وسایل آشپزخانه یک آشپزخانه اسکاندیناویایی زیبا و چشم گیر خواهید داشت.

14.    آشپزخانه سبک شبی شیک  Shabby-Chic Style:


شبی شیک یک سبک گرم و دلپذیر برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه است. شبی شیک یعنی استفاده از وسایل آنتیک که ظاهری قدیمی دارند و در عین حال مدرن هستند.
رنگ های سفید و خنثی در این سبک استفاده می شود؛ این رنگ ها حتی در سقف، کف و دیوارها هم استفاده می شوند و این ها باعث می شود در آشپزخانه روشنی و طراوت زیادی را احساس کنید.


در بیشتر آشپزخانه های سبک شبی شیک رنگ سفید در کابینت ها، وسایل و نورپردازی دیده می شود و احساس فوق العاده ای در بیننده ایجاد می کند.  
البته لازم نیست که کابینت های شبی شیک حتماً سفید باشند و می توان در آن ها هاله ای از رنگ سبز یا خاکستری هم مشاهده کرد که به این سبک گرمایی طبیعی می بخشد. در این سبک از میز و صندلی های آنتیک و لوسترهای درخشان هم استفاده می شود.

15.    آشپزخانه سبک جنوب غربی  Southwestern:

از مهم ترین ویژگی های این سبک بزرگ بودن آشپزخانه و هنری بودن آن است. این سبک به طور ویژه از سبک زندگی در آمریکا و مکزیک و تأثیری که اسپانیا روی این مناطق گذاشته، گرفته شده است. سادگی و تکرار در استفاده از الگوهای هندسی و متریال های طبیعی و روستایی از دیگر خصوصیات این سبک است. رنگ های شاد و عناصر تاریخی هم در این سبک زیاد استفاده می شود.

16.    آشپزخانه سبک سنتی و معاصر Transitional:

این سبک یک سبک ترکیبی است. گرما و دلپذیری آشپزخانه سبک سنتی، و سادگی خطوط و روشنی سبک معاصر در این سبک ترکیب شده است. این سبک برای افرادی مناسب است که نمی خواهند تنها از خصوصیات یک سبک استفاده کنند و به آن محدود شوند. از متریال های طبیعی مانند مرمر، گرانیت و آهک برای سطوح و دیگر متریال های طبیعی برای صفحه کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. البته در کنار آن ها از اجزایی مانند هود استیل استفاده می شود که بین آن ها تضاد ایجاد می کند. در واقع در این سبک ترکیبی از عناصر طبیعی و مصنوعی کنار هم استفاده می شود.
برای مثال ممکن است اثرات سبک سنتی در این سبک، کاشی بین کابینتی با طرح سنتی و اکسسوری های ساده باشد. البته ممکن است موارد دیگری لحاظ شوند.

17.    آشپزخانه سبک استوایی Tropical:

آشپزخانه استوایی به طراحی گفته می شود که روشن و سفید است و با رنگ های زنده، گل و گیاه و وسایل دکوری ترکیب می شود.
رنگ در آشپزخانه سبک استوایی مهم ترین عنصر است و می توان از رنگ های ملایم و آرامش بخش در این سبک به عنوان رنگ تکمیلی استفاده کرد. همچنین می توان از موزائیک برای بین کابینتی که طرح های روی آن معمولاً از گیاهان استوایی و رنگ های فیروزه ای و آبی است استفاده و فضای دوست داشتنی را در این سبک از آشپزخانه ایجاد کرد. در کابینت های این سبک، از چوب سخت یا چوب درخت های استوایی مثل آبنوس، ساج و ماهون استفاده می شود.

18.    آشپزخانه سبک ویکتوریایی Victorian:
 

طرح آشپزخانه‌های ویکتوریایی دارای تزیینات زیادی است. این سبک برگرفته از نام ویکتوریا ملکه انگلیس است که تزئینات زیادی را در وسایل آشپزخانه به کار می برد. کابینت آشپزخانه‌هایی به این سبک ظریف و زیبا است و کنده‌کاری و تزیینات زیادی دارد. در آشپزخانه‌های ویکتوریایی از انواع متریال‌ها از جمله چوب، مس، برنج، سنگ، و شیشه‌ی رنگی استفاده می‌شود. بهترین متریال‌ها برای صفحه کابینت این سبک نیز گرانیت، سنگ صابونی، مرمر، سنگ مصنوعی و چوب است.  
19.    آشپزخانه سبک کاتیج Cottage:
   
این سبک از آشپزخانه طراحی شاد و بدون تجملی دارد و بسیار دنج و راحت است. این سبک از آشپزخانه احساس سادگی را  منتقل می کند و خیلی سخت گیرانه طراحی نمی شود. در واقع هدف این سبک بیشتر استفاده از طرحهای شاد و ایجاد احساس راحتی در هنگام استفاده از آشپزخانه است.
مدل دکوراسیون و کابینت آشپزخانه سبک کاتیج

در این سبک از پرده های رنگی استفاده می شود. کفپوش آشپزخانه چوبی است و در بقیه اجزا از رنگ های ملایم استفاده می شود.

20.     آشپزخانه سبک کلاسیک  Classic

 کابینت کلاسیک تقریباً همیشه از چوب ساخته شده است به خاطر اینکه چوب، قدیمی ترین ماده سازنده کابینت می باشد. چوب جنگلی بهترین گزینه است و اگر سند یا پتینه شود، نمای بسیار زیبایی پیدا می کند. این سبک با الگوهای رنگی خنثی و ساده و جزئیات کاملا شکیل همراه است. مسلماً یک آشپزخانه کلاسیک می تواند خیلی ساده یا خیلی پر زرق و برق باشد. در سبک کلاسیک دکوراسیون و تزیینات زاید و اضافی دیده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هفت =