طراحی دکوراسیون تراس

زیباسازی دکوراسیون تراس و بالکن با چند راهکار موثر

سلیقه افراد است که باعث می‌شود کاربردی بودن تراس و بالکن تحت تاثیر قرار گیرد. برخی افراد علاقمند به زیباسازی فضای تراس به کمک گل و گیاه هستند و برخی دیگر علاقمند به قرار دادن میز و صندلی برای داشتن اوقاتی خوش در آنجا هستند. حتی گاهی علاقمندان به نگهداری از حیوانات و پرنده‌ها از بالکن برای این منظور استفاده می‌کنند و یا برخی افراد دیگر علاقمند به نصب منقل ایستاده برای پخت کباب هستند که تراس یا بالکن برایشان این امکان را فراهم کرده است.

زیباسازی دکوراسیون تراس و بالکن

به همین دلیل انتخاب و اجرای دکوراسیون تراس و بالکن بسته به کاربری آن ممکن است متفاوت باشد. این موضوع باعث نمی‌شود که ایده‌های مختلف برای کاربردی‌تر شدن و زیبایی هر چه بیشتر تراس را بررسی نکنیم. به همین منظور در این متن با در نظر گرفتن اینکه اغلب فضای کمی برای بالکن و تراس وجود دارد، نکاتی مفیدی را در کنار برخی از ایده‌های خلاقانه بیان کرده‌ایم تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : آبنما خانگی در چه فضاهایی مورد استفاده قرار می گیرد؟

ایده‌های خلاقانه برای دکوراسیون تراس و بالکن

دکوراسیون تراس برای افراد خوش ذوق و سلیقه‌ای که ترجیح می‌دهند زمان استراحت خود را در نزدیکی منزل سپری کنند، نکته بسیار حائز اهمیتی است. از این رو برای راحتی و کاربردی بودن می‌توان ایده‌های متنوعی را به کار گرفت که به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم.

1. میز و صندلی کم جا برای تراس

برای نفس تازه کردن در ایام تعطیل و یا بعد از اوقات کاری می‌توان از یک میز و صندلی متناسب و کم جا در دکور تراس استفاده کرد. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که نیاز نیست کل آن قسمت را با انواع میز و صندلی‌ها پوشاند. بسته به فضای موجود، تنها با قرار دادن یک یا دو صندلی ظریف می‌توان این مورد را ایجاد کرد.

صندلی مناسب دکوراسیون تراس و بالکن

2. گل، گیاه و گلدان‌های مناسب برای بالکن

استفاده از گل و گیاه هر چند کم یا زیاد، کوچک یا بزرگ پیشنهادی بسیار خوب برای این قسمت از منزل است. بهترین گزینه برای زیباتر شدن دکوراسیون تراس و بالکن گل و گیاه هستند. این موضوع علاوه بر اینکه سبب زیبایی ظاهری بالکن خواهد شد، می‌تواند به تامین نور مورد نیاز برای رشد گیاهان نیز منجر شود. از گل‌های پیچک که به یوار می‌چسبند نیز می‌توان استفاده کرد تا فضای کمتری گرفته و زیبایی مطلوبی را ایجاد کنند.

گل برای دکوراسیون تراس و بالکن

3. انتخاب متریال مناسب

گاهی با در نظر گرفتن تراس به عنوان بخشی از خانه می‌توان آنرا بر طبق لوازم داخل خانه چیدمان داد. توجه به رنگ دیوار، جنس کف، رنگ پنجره نیز از نکاتی است که به زیباتر شدن آن می‌تواند کمک شایانی برساند. البته چون بالکن فضای بیرونی محسوب می‌شود، بهتر است از لوازم با متریالی انتخاب کنید که مناسب با شرایط آب و هوایی خارج از محیط باشد. از این طریق، خرابی کمتری برای بالکن و تراس ایجاد خواهد شد و نیاز به تعمیر در بازه‌های زمانی کوتاه نخواهید داشت.

طراحی دکوراسیون تراس و بالکن

4. نشیمن مناسب برای تراس

حتما نباید به فکر مبلمان و صندلی‌های ویژه و خاص برای دکوراسیون تراس و بالکن بود. می‌توان از پشتی‌های مناسب و یک زیر انداز نرم برای این منظور کمک گرفت. در هر محیطی که باشد می‌توانید ایده‌ای برای زیباتر شدن بالکن خود ایجاد کنید. خوشبختانه تنوع رنگی زیادی نیز در این رابطه وجود دارد که می‌توانید طبق سلیقه از رنگ‌های متنوع و ترجیحا شاد استفاده کنید.

پشتی برای دکوراسیون تراس و بالکن

5. نورپردازی برای زیبایی تراس

نورپردازی نکته بسیار مهمی است که باید برای اوقات تاریک شب در نظر گرفته شود. برای این منظور بهتر است از لامپ‌های متعدد نقطه‌ای کوچک مانند برخی لامپ‌های LED کمک گرفت زیرا نورهای بزرگ جذابیت کمتری نسبت به آنها ممکن است داشته باشد و مناسب برای متراژهای بزرگ‌تر باشد. برای این منظور زیاده روی نکنید و سعی کنید طوری تنظیم کنید که در طول روز از نور خورشید حداکثر استفاده را بتوانید بردارید.

نورپردازی دکوراسیون تراس و بالکن

6. پرورش سبزیجات آپارتمانی در تراس

گاهی تراس و بالکن فضای مناسبی برای پرورش سبزیجات آپارتمانی است و می‌توان از نور طبیعی آن برای این منظور به بهترین شکل استفاده کرد. از باکس‌های مناسب استفاده کنید تا علاوه بر بهره از محصولتان، زیبایی چشمگیری نیز برای بالک ایجاد کرده باشید.

دکوراسیون تراس و بالکن با گیاهان

7. نصب موارد کاربردی و تزئینی روی دیوار

برای بهره‌مندی از حداکثر فضا می‌توان از گلدان‌های دیواری، شلف‌های دیواری و بسیاری از ابزارهایی که می‌تواند کمکی به جمع و جورتر شدن دکوراسیون تراس و بالکن داشته باشد را استفاده کرد. حتی خودتان می‌توانید با تهیه مقداری چوب این موارد را بسازید.

گل و گیاه دیواری دکوراسیون تراس و بالکن

نکاتی برای دکوراسیون کف تراس

یکی از مهمترین نکات برای هر قسمت داخلی و خارجی، توجه به کف و کفپوش مناسب است. تراس و بالکن هم قسمتی هستند که تقریبا می‌توان گفت جزء خارج از منزل محسوب می‌شوند و باید از کفپوش مناسبی برای آن استفاده کرد.

در صورتی که متریال مناسب برای کفپوش انتخاب نشود، ممکن است موارد مخربی ایجاد شود. گزینه‌هایی مانند رطوبت و نم، تجمع حشرات مانند مورچه‌ها و موارد دیگر سبب به هم خوردن زیبایی و کارایی آن می‌شوند. از این نظر، اهمیت بالایی دارد که حتما کف و دیوارهای تراس عایق بندی مناسبی شوند. علاوه بر این مورد باید راه آب مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شود.

با در نظر داشتن این موارد بهترین کفپوش‌هایی که می‌توان در بالکن به کار برد سنگ، کفپوش سرامیکی، ترم‌وود (نوعی چوبی فراوری شده بسیار عالی برای کف فضاهای داخلی و خارجی) و همینطور ترکیبی از دو نوع را شامل می‌شود.

البته بهتر است هنگام انتخاب کفپوش مناسب برای دکوراسیون تراس، به آب و هوای حاکم بر منطقه نیز توجه کرد. در مناطقی که سرما و رطوبت وجود دارد بهتر است از نوع چوبی استفاده کرد. در مناطق گرم نیز می‌توان از کاشی، سنگ و سرامیک استفاده کرد که به خنک شدن کف کمک کنند. اما باز هم این موارد سلیقه‌ای است و می‌توان به نسبت سلیقه انتخاب مناسبی را داشت.

در برخی از موارد برای کف بالکن، سیستم گرمایش از کف نیز تعبیه می‌کنند تا در فصول سرد سال راحتتر بتوانند از بالکن استفاده کنند یا به یخ زدایی آن دست یابند. البته این مورد برای فعال یا غیر فعال کردن سیستم گرمایش نیز تنظیماتی در نظر گرفته می‌شود تا بتوان در مواقع لزوم آنرا به کار برد.

نکاتی برای دکوراسیون دیوارهای تراس

توجه به زیبایی تراس نکته حائز اهمیتی است اما اینکه بتوان مقاومت مطلوبی را برای حفظ زیبایی بالکن داشت از اهمیت بالاتری برخوردار است. گزینه دیگری که بعد از عایق کف باید به آن توجه داشت، عایق دیوارها است.

دیوارها هم مانند کف، به عایق بندی مناسبی نیاز دارند اما برای لایه رویی یا دیوارپوش مناسب، می‌توان انتخاب‌های بسیار متنوع‌تری را داشت. زیرا دیوارها کمتر از کف در معرض آب و رطوبت قرار دارند. منتها برای پیشگیری از تجمع حشرات بهتر است گزینه مناسب را انتخاب کرد.

توصیه می‌کنیم هرقدر می‌توانید کف مناسب‌تری انتخاب کنید و بودجه بیشتر را صرف کیفیت بهتر برای کف در نظر بگیرید. اما در صورتی که بودجه کافی برای دیوارها وجود نداشت از هر متریالی می‌توانید کمک بگیرید. گزینه‌هایی مانند سیمان رنگی، نمای آجری با تنوع رنگی بسیار بالا و شیک برای آرامشی خاص، سرامیک، ترم‌وود، سنگ و همینطور کاشی از مواردی هستند که برای دیوار می‌توان استفاده کرد. اما امروزه نوع چوبی طرفداران بیشتری دارد.

دکوراسیون تراس و بالکن های کوچک ایرانی

معمولا بالکن‌های اکثر منازل ایرانی از سایز و ابعاد کوچکتری برخوردار است. برای این منظور می‌توان از راهکارهای مختلفی برای بهینه شدن فضا استفاده کرد. در ادامه به ایده‌هایی اشاره خواهیم کرد تا با آنها بتوانید بالکن‌های کوچک را بهینه و شکیل کنید.

استفاده از آویزها

یکی از گزینه‌هایی که برای زیبایی و بهینه سازی دکوراسیون تراس اهمیت بالایی دارد، استفاده از آویزهای سقفی است. تنوعی از آویزها وجود دارند که می‌توان با بهره از آنها به کاربردی شدن فضا پرداخت. حتی برخی از انواع آنها برای نصب روی دیوار نیز مناسب هستند که زیبایی و بهینه‌سازی فضا را در پی دارند.

برای مثال آویز گل‌ها ایده‌ای بسیار عالی برای نگهداری از گل و گیاهانی است که شاید روی فضای کف و لبه تراس جایی برای آنها وجود نداشته باشد. از این طریق هم زیبایی حاصل خواهد شد و هم به بهینه‌سازی فضا و نور مناسب برای گل و گیاهان دست یافته‌اید.

پرهیز از پوشاندن کامل تراس

اگر از آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید دید کمتری برای تراس وجود داشته باشد بهتر است توصیه کنیم به طور کامل آنرا پوشش ندهید. از این طریق هم جلوی نور را گرفته‌اید و هم زیبایی و فضای کافی را کم کرده‌اید.

اما پیشنهادی که برای کاهش دید بالکن داریم این است که از طرح‌ها و نقوش مختلف برای این منظور استفاده کنید. مثلا می‌توانید با استفاده از چوب و ایجاد اشکال مختلف هندسی با این هدف دست یابید بدون آنکه نور و اکسیژن را به طور کامل حذف کرده باشید. به ویژه بالکن‌هایی که ابعاد کوچکتری دارند به هیچ وجه نباید پوشش کاملی برای آنها وجود داشته باشد زیرا باعث افت کارایی، نور و از دست دادن فضای باز می‌شود.

ایده دیگری که برای پوشش مناسب بالکن وجود دارد، استفاده از گل و گیاهان و نرده‌های مخصوص آنها است. از این طریق زیبایی و کاربردی بودن منحصر به فردی را برای گل و گیاهان در بالکن خود ایجاد کرده‌اید. نرده‌های چوبی یا شیشه‌ای با فلاورباکس امروزه ایده‌های بسیار شکیلی برای این موضوع هستند.

نباید همه گزینه‌ها را حذف کرد

برای دکوراسیون تراس و بالکن وقتی فضای کافی وجود ندارد، بهتر است گزینه‌های کاربردی و حتی گاهی زینتی را حذف نکنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید انتخاب گزینه‌هایی است که فضای کمتری را اشغال می‌کنند و ترجیحا تاشو هستند.

از این طریق می‌توانید گزینه‌های لازم برای یک زمان آرامش‌بخش در بالکن را داشته باشید و اینکه در این مدت به امکانات رفاهی مورد نیاز در بالکن نیز دسترسی داشته باشید. البته سعی کنید گزینه‌هایی که انتخاب می‌کنید ظریف‌تر باشند تا فضای کمتری را نیز اشغال کنند.

تنوع رنگی فراموش نشود

چندین مرتبه اشاره کردیم، استفاده از گل و گیاهان مختلف در بالکن، گزینه‌ای جدایی‌ناپذیر برای دکوراسیون تراس و بالکن است. اما حالا بهتر است این نکته را نیز گوشزد کنیم که می‌توانید سبکی منحصر به فرد برای بالکن ایجاد کنید. در صورتی که می‌خواهد از فضایی آرامش‌بخش برخوردار باشید بهتر است رنگ‌های شاد و ملایم را در دکوراسیون این قسمت از فضا داشته باشید.

می‌توانید کاملا خلاقانه و منحصر به فرد در این زمینه انتخاب کنید. تنوعی از رنگ‌های سرخ‌آبی، آجری، لیمویی، کرمی، قهوه‌ای چوبی، طوسی و… در کنار رنگ سبزی که گل و گیاهان بالکن به همراه دارند، می‌تواند زیبایی چشمگیری ایجاد کند. البته برای داشتن سبکی مدیترانه‌ای استفاده از رنگ‌های آبی، فیروزه‌ای و سبز را در کنار سفید و کرمی نباید فراموش کنید.

توجه به تفاوت تراس و بالکن

برای دکوراسیون تراس و بالکن گزینه‌های مشترکی را می‌توان اعمال کرد. اما تنها تفاوتی که در این بین وجود دارد این است که تراس تقریبا ابعاد بزرگ‌تری دارد و سقف روی آن وجود ندارد. اما بالکن که در بیشتر آپارتمان‌های مسکونی نیز وجود دارد، مسقف است و ابعاد کوچکتری نیز دارد.

در این بین برای تراس‌ها می‌توان گزینه‌هایی مانند سازه‌های پارچه‌ای به کار برد تا در مواقع لزوم برای جلوگیری از بارندگی و جلوگیری از تابش نور آفتاب استفاده شوند. افزون بر سازه‌های پارچه‌ای گزینه‌های دیگری مانند انواع سقف کاذب نیز وجود دارند منتها ممکن است تاشو نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + یک =