حیاط

خصوصیات طراحی فضای سبز

احداث هر نوع فضای سبز، به روان بخشی، زیباسازی و ایجاد آرامش در محیط کمک میکند؛ اما بهره گیری از این عملکرد مستلزم برنامه ریزی و داشتن طرحی برای فضاسازی است. در فضاسازی محوطه باغ یا ویلا حتما باید به تناسب و تطابق گیاهان و المان های طبیعی توجه ویژه داشت. برای فضا سازی باید از مصالح و احجامی استفاده کرد که یکپارچگی محیط و طبیعت آن را بر هم نزنند.

هدف از احداث ایوان معمولا ایجاد فضایی در جلوی ساختمان برای استراحت است که بتوان از آنجا مناظر محیط را مشاهده نمود و از نور مستقیم خورشید بهره مند شد.

طراحی ایوان سبز در واقع شانسی برای شماست که بتوانید در میان سنگ و آجر روزنه‌ای از طبیعت را به خانه تان بکشانید و تنها فضایی است که میتوان در آن نفسی تازه کرد و از آسمان و نور مستقیم خورشید بهره برد.


نقش گیاهان در طراحی فضای سبز

در طراحی فضای سبز و محوطه، گیاهان میتوانند نقش های: ایجاد حصار، کنترل دید، ممانعت حرکت و تقسیم فضا را ایفا کنند. گیاهان با توجه به خصوصیات مرتبط با شکل و حجم انفرادی یا انبوه خود، به عنوان یک فرم معماری در ساختن فضا نقش دارند. همچنین میتوانند به صورت المان های معماری شامل‌ دیوار‌، سقف و کف به کار گرفته شوند. وقتی گیاهان به صورت ردیفی و انبوه کاشته میشوند میتوانند نقش دیواره را داشته باشند. سایه گسترده درختان پهن میتواند جایگزین سقف شود و بافت کف را میتوان با گیاهان ‌پوششی تعریف کرد.

نقش اجرای فضای سبز در ارتقای روحیه ساکنین و افزایش زیبایی شهری

بسیاری از ما، علیرغم علاقه زیاد به طبیعت و سبک زندگی سبز و سالم به خاطر محدودیت‌های کاری، اقتصادی، اجتماعی و… ناگزیر به زندگی شهری تن داده‌ایم، اما همیشه آرزوی زندگی در باغی سبز و پر گل را در سر می پرورانیم. با وجود اینکه چنین امکانی برای همه فراهم نیست، لیکن با طراحی محوطه فضای سبز به شیوه ای درست و رسیدگی به ایوان سبز که منجر به استفاده ی درست و مستمر از آن می‌شود، می توان این رؤیا را تا حدودی محقق کرد. حتی کوچک ترین ایوان ها پتانسیل تبدیل شدن به باغچه ای باصفا و زیبا را دارند.

ایجاد فضای سبز در ایوان، نه تنها سهم بسزایی در زیبایی ساختمان و منازل دارد بلکه نقش زیادی در زیبایی شهر نیز ایفا میکند. با این که نگهداری گل های بالکنی کار چندان سختی نیست و فقط کمی دقت و مراقبت احتیاج دارد، متاسفانه بسیاری از افراد قدر آن را ندانسته و بالکن ها را به انبار و مکانی برای نگهداری وسیله های ناکارآمد تبدیل کرده اند یا این که آن را خالی گذاشته و مهمان خاک و گرد و غبار کرده اند.

طراحی ایوان سبز

عمدتا بایستی گفته شود که هدف از ایوان سبز، نزدیکی بیشتر به طبیعت و محیط می باشد. اگر ایوان به نحو مناسب و مطلوب طراحی و همچنین گیاهان مناسبی برای آن انتخاب شوند میتوان در طول سال یک فستیوال دراز مدت از رنگ های مختلف پدید آورد.

شما نیز میتوانید با طراحی درست ایوان خود، انتخاب درست گل و گیاه، افزودن مبلمان درست، رنگ آمیزی مناسب، افزودن وسایل جانبی مقتضی و… آن را متحول کنید و از آن در طراوت و خنکای دل‌انگیز روزهای بهاری، گرمای دلچسب تابستان، خیال‌انگیزی پاییز و شکوه و رخوت زمستان ‌‌نهایت استفاده را ببرید.

طراحی ایوان سبز

طراحی فضای سبز

اولین راه در راستای افزودن طراوت و سرزندگی به فضای ایوان، کاشتن گیاه های رونده است. این دست گیاهان را می‌توان توسط چهارچوب های چوبی یا فلزی و یا با آسانی به وسیله نخ هدایت کرد و از آن ها سقف ساخت که در این صورت هم فضای ایوان گرم تر و پر روح تر می شود و هم در فضا صرفه جویی می شود.

تعبیه گل وگیاه بر روی دیوارها به گونه ای که قسمت کمتری از فضای مفید ایوان را اشغال کنند نیز راه دیگری در راستای داشتن ایوان سبز می باشد. علاوه بر فلاورباکس استفاده از کوزه، آبنما و سایر وسایل تزئینی که رنگ و بوی بومی دارند، می تواند امکانی باشد در ایجاد فضایی پر روح و صمیمی تر.

استفاده از مواد طبیعی و خام همچون کنده های درخت در ایوان احساسی‌ از طبیعت در فرد بر می انگیزد و محیطی‌ مناسب برای تجدید روحیه و تنفس هوای تازه مهیا می کند. فضایی که در آن خستگی‌ یک روز شلوغ سپری شده در فضاهای بسته و اداری رفع شود.

طراحی و اجرای محوطه سازی

فرایند طراحی فضای سبز شامل سلسه مراحل ساده ای از قبیل: شناسایی منابع و نیازها‌، تحلیل موارد شناسایی شده، نقشه برداری، طراحی فضا، و در نهایت پیاده سازی و اجرا میشود.

گروه ایوان سبز افتخار دارد با مشاوره از استادان برجسته مهندسی محیط زیست و منابع طبیعی، خدمات طراحی و اجرای فضای سبز و محوطه را همگام با متدهای روز دنیا و با توجه ویژه به طراحی محوطه های ویلایی و باغ ویلاها ارائه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 11 =