روف گاردن

چرا روف گاردن؟

با گسترش زندگی شهرنشینی، خانه‌ها بلند و بلندتر شدند. چرا که زمین‌های محدودی برای ساختن خانه باقی مانده است و فضاهای کوچکی هم برای کاشتن گیاهان داریم. از سوی دیگر، نمی‌توانیم ارتباط‌مان را کاملا با محیط زیست قطع کنیم و نیاز داریم ساعاتی را به دیدن و حتی شناختن گل‌ها و گیاهان بپردازیم. کسی دقیقا نمی‌داند بام سبز یا روف گاردن چگونه و کجا اختراع شده است. اما اولین فضاهای سبز ثبت در تاریخ، که به جای زمین در ارتفاع ساخته شده بودند، باغ‌های معلق بابل هستند. امروزه برج‌های لوکس، رستوران‌ها و حتی خانه‌های ویلایی تلاش می‌کنند از فضای بام برای نگهداری و پرورش گیاهان کمک بگیرند.

مزایای روف گاردن

با انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن چه مزایایی را کسب می‌کنید؟ در ادامه از مزایای ساخت روف گاردن، بیشتر گفته‌ایم.

  • ایجاد فضای سبز در دسترسبا زندگی سریع و سخت شهری، خیلی از مردم فرصت کمی برای رفتن به طبیعت دارند. در نتیجه وجود روف گاردن به ساکنان شهرها کمک می‌کند تا بتوانند در نزدیک‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن به فضای سبز دسترسی داشته باشند.
    این فضای سبز کمک می‌کند میزان زیادی از استرس و نگرانی ساکنان کاهش پیدا کرده و بتوانند زندگی باکیفیت‌تری داشته باشند.
  • عایق صدا و حرارت وجود گیاهان می‌تواند به عنوان یک عایق صدا و حرارت کار کند. این عایق نمی‌گذارد هوای خیلی گرم یا خیلی سرد از طریق بام به فضاهای داخلی ساختمان وارد شود. علاوه بر این اگر خانه‌ای در منطقه پرتردد شهر باشد و سر و صداهای زیادی در اطراف خانه به گوش برسد،

چه گیاهانی بکاریم؟

گیاهان مناسب برای روف گاردن باید چند ویژگی مهم داشته باشند که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم

  • مقاومت در برابر بادهرچه ساختمان‌ها بلندتر باشند، برای انتخاب گیاهان باید دقت بیشتری کنید. اگر گیاهی داشته باشید که در برابر باد مقاومت نداشته باشد، خیلی زود آن‌را از دست خواهید داد. باد، حتی ممکن است گل را از ریشه دربیاورد و باعث از بین رفتن آن بشود.
    به همین دلیل اگر دوست دارید دفعه بعدی که به روف گاردن می‌روید، هنوز گیاهان‌تان سر جایشان باشند، گل و گل آپارتمانی مقاوم به باد را انتخاب کنید.
  • گیاهان نور دوستگل آپارتمانی و گیاهانی که برای روف گاردن انتخاب می‌شوند، باید نور دوست بوده و در برابر تابش مستقیم نور خورشید مشکلی نداشته باشند. به همین دلیل باید گیاهان نور دوست را برای بخش‌های گوناگون روف گاردن بردارید.
    علاوه بر این گیاهانی که در برابر تابش آفتاب مستقیم مشکلی ندارند می‌توانند در روف گاردن به راحتی زندگی کنند.
  • گیاهان مقاوم به خشکیگیاهانی که به کم آبی مقاومند و یا حتی آن‌را دوست دارند، از بهترین گزینه‌ها برای روف گاردن می‌باشند. چرا که آبیاری کم گیاهان، به استحکامات ساختمان کمک می‌کند و عمر روف گاردن را بالا می‌برد. این گیاهان معمولا بافت گوشتی دارند و می‌توانند آب را برای مدت طولانی در خود نگه دارند. در نتیجه نیاز به آبیاری کمی دارند و روف گاردن را با زیبایی و خاص بودن‌شان پر می‌کنند.

روی بام چه بکاریم؟

حالا باید ببینیم گیاهان مناسب برای روف گاردن چه چیزهایی هستند. در ادامه چند دسته گیاه مناسب برای روف گاردن را برایتان آورده‌ایم.

  • گل‌هایکی از بهترین گزینه‌ها برای کاشتن روی بام‌ها، گل است. اما چه گل‌هایی؟ گل رز، انواع گل بگونیا و گل‌های اطلسی از بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توان آنها را روی بام کاشت. رزهای رونده، می‌توانند طاق‌ها را بپوشانند برایتان سایبان‌های معطر و زیبایی را بسازند.
  • صیفی جاتگیاهان مناسب برای روف گاردن می‌توانند گیاهان خوراکی هم باشند. مثلا شما می‌توانید فضایی برای کاشت گوجه فرنگی، بادمجان، کلم، کاهو، خیار و انواع فلفل داشته باشید. این گیاهان در عین آنکه فضایی رنگارنگ و زیبا می‌سازند، می‌توانند یک تره بار کوچک و در دسترس از سبزیجات و مواد خوراکی باشند.
  • سبزیجاتاگر دوست دارید کنار غذا یک ظرف از سبزی‌های تازه داشته باشید، پشت بام شما یکی از بهترین فضاها برای کاشت انواع سبزی است. ریحان، تربچه، تره، سبزی شاهی و نعنا از راحت‌ترین سبزی‌هایی هستند که می‌توان آنها را گیاهان مناسب برای روف گاردن دانست.
  • ساکولنت‌در سرتاسر جهان، انواع ساکولنت از بهترین گیاهانی هستند که می‌توان آنها را برای کاشت روی بام انتخاب کرد. ساکولنت‌ها انواع مختلفی دارند و چون می‌توانند آب را برای مدت طولانی در بافت‌های خود نگه دارند، در هوای گرم بهتر دوام می‌آورند.
  • درختان و بوته‌های کوتاهحالا که می‌خواهیم به سراغ خانواده درختان و بوته‌ها برویم باید مطمئن شویم که بام، می‌تواند وزن اضافی را تحمل کند. اگر از این مورد اطمینان داشتید، می‌توانید از درختان کاج و افرا و انواع بوته‌های کوچک و بزرگ استفاده کنید. البته جهت ورزش باد و محل کاشت گیاهان را باید در نظر بگیرید.
  • گیاهان بالا روندهاگر برای بام به دنبال گیاهانی رویایی و جذاب هستید، درخت تاک و گل‌های نیلوفر از بهترین گزینه‌ها هستند. این گیاهان از نرده‌ها و پله‌ها بالا می‌روند و می‌توانند با گذشت سال‌ها سایه‌بان‌های زیبایی بسازند. جالب است بدانید که درخت تاک از جمله گیاهانی است که به آب بسیار کمی نیاز دارد و بسیار با اقلیم ایران سازگار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 6 =