نشیمن و پذیرایی

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

اغلب اتاق نشیمن خانه‌های ما چیزهای زیادی را به خود می‌بیند. ما در این مکان تلویزیون تماشا می‌کنیم، با دوستان خود گپ و گفت می‌کنیم، گاهی اوقات کتاب مورد علاقه خود را روی کاناپه نشیمن دنبال می‌کنیم و حتی مواردی مثل انجام کارهای اداری که به خانه آورده‌ایم یا بازی‌های بچه گانه با کودکانمان و یا خوردن ناهار در کنار سایر اعضا خانواده را در این محل به چشم دیده‌ایم. این موارد نشان می‌دهد که اتاق نشیمن توانایی بسیار زیادی در ارائه امکانات و فرصت‌ها به ما دارد و نباید مورد بی توجهی قرار گیرد.

با توجه به همه آنچه گفته شد می‌توان حرکت‌های هوشمندانه‌ای را اجرا کرد که هر آنچه از اتاق نشیمن انتظار دارید در اختیار شما قرار دهد. اگر چه این اتاق بسیار سخاوتمند است که چنین مزایایی را در اختیار شما قرار می‌دهد، اما همه این‌ها بدون چالش نیز نخواهد بود. هر کارایی بیشتری از این فضا متوقع باشیم ترافیک بیشتری در لوازم موجود در اتاق نشیمن و همین طوری پیاده سازی طرح‌های خود خواهیم داشت. مهم‌ترین نکته در این باره این است که اولویت این فضا برای خانه شما چیست. و حقیقت غم انگیزی که باید با آن رو برو شویم این است که هر چه اتاق نشیمن ما کوچک‌تر باشد امکان دست یابی به اهداف و آرزوهای ما کم رنگ‌تر خواهد شد، یعنی باید قید یک سری از توقعاتمان را بزنیم. اکنون مدل‌هایی با یک حالت استاندارد آماده شده تا ذهن شما را به حرکت وا دارد. برای چرخاندن چرخ‌های ماشین خلاقیت خود از این ده روش استفاده کافی را ببرید و خانه شیک ایرانی خود را متحول سازید.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش اول: چیدمان رسمی و متعادل

در اولین طرح از راهنمای چیدمان اتاق نشیمن به ابتدایی‌ترین نوع آن می‌رسیم. این طرح احتمالاً همان چیزی است که در بسیار از خانه‌ها مشاهده می‌شود و اولین چیزی است که به ذهن‌ها خطور می‌کند. علت نیز در نزدیکی فکرها به یک قاعده معین برای رسیدن به تعادل در خانه است. همواره سعی می‌شود تا خانه در حالت قرینه یا به تعبیری تعادل قرار بگیرید. یک اتاق رسمی که الگوی مربوط به آن را در ادارات نیز می‌توانید پیاده کنید. مبل‌ها روبروی یکدیگر و میز مبل در بین آن‌ها قرار می‌گیرد نقطه توجه یا کانونی خانه در طرفین افرادی که بر روی مبل‌ها می‌نشینند قرار گرفته و دکوراتیوها نیز در نقاط خالی گنجانده می‌شوند.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش دوم: چیدمان تصادفی و متعادل

درست شبیه به روش اول است با کمی آرامش بیشتر. در این فضا که مبلمان رسمی مقابلتان جایش را با مبل‌های راحتی تک نفره عوض کرده یعنی احساس صمیمیت بیشتری برای اعضای مقابل خود به خرج می‌دهید. تلویزیون اگر قرار است در اتاق جایی داشته باشد به سمت صندلی یا مبل‌های تک نفره حرکت می‌کند و در حالی که شومینه و تلویزیون در روش اول در راستی عمودی هم قرار گرفته بودند، اینجا از یکدیگر جدا می‌شوند. یک میز عسلی زیبا و کوچک بین دو مبل تکی، تمام کننده همه آن چیزی است که روش دوم را به کمال می‌رساند.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش سوم: افزایش حالت راحتی بیشتر با مبل‌های چند منظوره

با یک چرخش نوسانی 90 درجه‌ای در قسمت کاناپه خود در اتاق نشیمن متوجه می‌شوید که کمی فضای بیشتری در اختیارتان قرار گرفته است. به این صورت که دید افقی شما زاویه بیشتری را شامل می‌شود و نقطه کانونی خانه به جای این که در طرفین شما باشد دقیقاً روبروی شما قرار گرفته است. با قرار دادن مبلمان راحتی و تک نفره که کاربری‌های دیگری نیز دارند در فضای اتاق پرتر دیده می‌شود. وجود پاف یا میزها کوچک زیر دستی از مواردی است که می‌تواند کمک کننده وضعیت این اتاق باشد. این اتاق نشیمن برای تماشای برنامه مورد علاقه شما در کنار عزیزانتان آماده شده است تا حس خوب کنار هم بودن را تجربه کنید.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش چهارم: چیدمان مینیمال و راحت

وقتی در اتاق نشیمنی قرار می‌گیرید که حس راحتی و چیدمان اتاق، در درجه بالایی به منظور رعایت شدنشان قرار دارند، باید به سراغ مبل‌ها بروید تا بتوانید این نکته را رعایت کنید. مبل‌های ال در این چنین موقعیت‌هایی یاری کننده‌های بسیار مناسبی هستند چرا که فضای پرت شما را کاهش می‌دهند و به چیدمان نشیمن شما نظم می‌دهند. به عنوان راهنمای چیدمان اتاق نشیمن به این مطلب نگاه کنید چگونه با صندلی‌های راحتی نرم و بزرگ در کنج اتاق احساس راحتی را می‌توان به وجود آورد. با کمی تمیز کاری و حذف موارد غیر ضرور سادگی اتاق بسیار دل‌نشین شده و احساس خفگی از محیط برداشته می‌شود.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش پنجم: یکپارچه سازی محیط اتاق نشیمن با سبک شیک

عمق نگاه به اتاق نشیمن شبی شیک (درباره این موضوع به طور مفصل در مقاله‌ای جداگانه، توضیحاتی ارائه خواهیم داد) را با یکپارچه سازی اتاق به وسیله مبل‌های یکدست زیاد کنید. خانه‌ای با دکوراسیون دهه پنجاه. اینجا با کمی تغییرات می‌توان اتاقی یکدست ساخت. مهم‌ترین نکته در رنگ‌های موجود در اتاق است که بیشتر این رنگ‌ها به مبل‌ها تعلق دارد. پس با توجه به ترکیب رنگ مبل ها و ست کردن آن‌ها با فضای کلی نشیمن شیک خود را تکمیل کنید.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش ششم: نشیمنی با چاشنی اتاق کار

در خانه‌هایی که فضای بزرگی ندارند کار سختی است که به عنوان راهنمای چیدمان اتاق نشیمن آن‌ها وارد عمل بشویم، اما کار ما کمک کردن به افرادی است که در حالت‌های مختلف برای رسیدن به آرزوهایشان در تلاشند. اگر اتاق نشیمن مجموعه‌ای است که شما باید به منظور کاربردهای دیگر از آن کمک بگیرید، کارتان برای ساخت اتاق کار ساده‌تر از سایر موارد خواهد بود. یک اتاق دو منظوره که مرز بین نشیمن و اتاق کار را با مبل‌ها و فرش‌ها می‌توان ساخت. کنج اتاق بهترین فضا به منظور اختصاص میز کار خواهد بود. سعی کنید بیشتر از این اتاق نشیمن را به چالش نکشید تا توازن بین ارکان اتاق بر هم نریزد.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش هفتم: سبک مدرن کلاسیک

وقتی در مورد جزییات سبک مدرن بیشتر تأمل می‌کنیم متوجه خواهیم شد که این سبک بر خلاف ظاهر ساختار شکنانه ای که به وجود می‌آورد، در مجموع نتیجه‌ای کاملاً ساده و بدون چالش را به ارمغان آورده است. به منظور راهنمای چیدمان اتاق نشیمن باید عرض کنیم سبکی ترکیب شده از چیدمان کلاسیک با متد مدرن باعث می‌شود خانه‌ای دل بازتر و آزادتر داشته و نگاه‌های ببیننده هرگز از گشت و گذار در اتاق نشیمن شما سیر نشود. مبل‌ها را به روش کلاسیک در بخشی از اتاق بچینید تا اصول نشیمن بودن فضا حفظ شود و در بخش باقی مانده مدرن بودن را به اتاق تزریق کنید. همه این‌ها با یک دست مبل زیبا و خالی کردن محیط از حواشی به دست می‌آید. دیگر نه نیازی به تلویزیون یا گلدان در اتاق است و نه احتیاجی قرار گیری میز در فضای کلاسیک. همه چیز آن‌قدر شسته و رفته است که نیاز به توضیح بیشتر ندارد.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش هشتم: خانوادگی و دوستانه

با این روش که در راهنمای چیدمان اتاق نشیمن برای شما مطرح می‌کنیم بهترین حالت برای رسیدن به یک فضای مستقل در دورهمی های خانوادگی و فضای مجزا برای پذیرایی از دوستانتان دست خواهید یافت. برای این کار یک مبل نیاز دارید تا بخش خانوادگی خود را ایجاد کنید. (البته می‌توانید مبل‌ها خود را به صورت ال بچینید). با فرش یا موارد مشابه می‌توانید فضا را به دو قسمت با اندازه‌های دلخواه تقسیم کنید. قسمت دیگر از فضا که قرار است محل میزبانی از دوست یا دوستانتان باشد با یک کاناپه راحتی شکل می‌گیرد. برای کاربردی‌تر کردن این محل می‌توانید از مبل‌های تختخواب شو یا مبل میزبان نیز استفاده کنید تا در صورتی که میهمانتان نیاز به استراحت داشت وی را به یک مبل راحت و آرامش بخش برای استراحت دعوت کرده باشید.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش نهم: ایجاد فضای جداگانه برای نهارخوری

همان طور که مرسوم است بسیار از ما از اتاق نشیمن به عنوان یک فضای چند منظوره، کارهای زیادی را از آن فضا درخواست می‌کنیم. یکی از پرکاربردترین این استفاده‌ها، اختصاص اتاق نشیمن به عنوان محلی برای میز نهارخوری است. در بیشتر اتاق‌های نشیمنی که استفاده‌ نهارخوری از آن‌ها می‌شود، بخش بندی مجزایی برای تفکیک فضا ایجاد می‌کنند. کار آسان است، فقط گام به گام پیش بروید. مبل‌ها را از مرکز اتاق به یک سمت بچینید به طوری که پشت مبل‌ها به سمت میز نهار خوری قرار گیرد. سپس بخش‌های کانونی مانند تلویزیون یا هر وسیله‌ای که در نظر دارید را در مقابل نشیمن رو به روی مبل‌ها قرار دهید و میز نهارخوری خود را با ساختاری ساده و معمولی در سمت مقابل نشیمن قرار داده و به حال خویش رها کنید. به همین راحتی.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

روش دهم: ایجاد فضای مختلط برای نهار خوری

درست در نقطه مقابل سبک بالا این روش قرار دارد. ما در روش فوق تأکید داشتیم تا محیط نهارخوری از نشیمن مجزا بوده و دیدی نسبت به یکدیگر نداشته باشند، اما در اینجا ما هر دو را در مقابل هم قرار می‌دهیم تا فضایی متفاوت از مرسومات رقم بزنیم. با قالیچه یا فرش‌ها که مرز بین این دو قسمت در خانه مشخص شد کار نهایی در چینش آغاز می‌شود. اگر در خانه پنجره وجود دارد، میز ناهار خوری را نزدیک‌ترین قسمت به پنجره‌ها قرار دهید. مبل‌ها همیشه باید در سمت شومینه یا محل استقرار تلویزیون باشند و دکوراتیوهای خود را در محیط پخش کنید تا با تمرکز زدایی از محیط خانه را بزرگ‌تر از آنچه هست نمایش دهید.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

با توجه به این ده روشی که در بالا گفته شد و نحوه چیدمان که در تصویر مربوط به هر متن آمده، ذهن شما شروع به تجزیه و تحلیل محیط خانه کرده است تا بهترین طرح را برای نشیمن بیابد. در بخش دیگر به شما نشان خواهیم داد که چه نکاتی در زیباتر شدن خانه و به خصوص اتاق نشیمن به شما کمک خواهد کرد. در راهنمای چیدمان اتاق نشیمن توکامارت ترفندهای مورد استفاده در این بخش را به کار بگیرید تا تحول در خانه را احساس کنید.

نظرتان در مورد این جمله چیست؟ دوبار مرتب کنید و یک بار تزیین کنید، یا چیزی شبیه به این. فضاها در خانه بسیار با اهمیت هستند. فاصله‌ها هنگامی اهمیت پیدا می‌کنند که اگر شما دو وسیله برا خانه خود خریده باشید و یکی به دلیل کمبود جا به کار گرفته نشود باعث سرخوردگی و یاس شما خواهد شد در حالی که با رعایت استانداردهای فاصله‌ای می‌توانستید هر دو را به کار بگیرید. اتاق‌های کوچک هدف اصلی مطلب ماست و در بخش جزیی تر اتاق‌های نشیمن با فضای کم هدف نهایی صحبت‌های ما.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

فاصله بین میز جلو مبلی و مبل‌ها

در هر فضایی که باشید استفاده از میزها زمانی که میهمان داشته باشید و یا خودتان در محلی مورد پذیرایی قرار گرفته باشید نزدیکی یا دوری بیش از حد به میز موجب آزردگی خواهد بود. اکنون ما برای شما استانداری از فاصله یک میز برای جلو مبلی را برایتان تعیین می‌کنیم تا همواره راحت‌ترین نشیمن را در خانه خود ایجاد کرده باشید.
قاعده کلی این است که میز مورد نظر، که هر نوع میزی می‌تواند باشد ( میز جلو مبل، میز چای خوری و … ) با فاصله‌ای در بین سی و پنج الی چهل و پنج سانتی متری نزدیک به مبل قرار بگیرد. این اندازه طوری تعیین شده که رفت و آمد بین مبل‌ها و میز به راحتی صورت بگیرد و از طرفی به راحتی بتوان به لوازم روی میز دسترسی پیدا کرد. ارتفاع میز نیز باید به حدی باشد که هم سطح با قسمت نشیمن مبل روبروی خود باشد. ده سانت بالاتر یا پایین‌تر طبیعی بوده ولی بیش از این معقول نخواهد بود چرا که دسترسی را سخت خواهد کرد.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن همیشه به شما نحوه چینش را نخواهد گفت، بعضی از ترفندها با اجرای خود اتفاقی بزرگ‌تر از چیدمان را در اتاق پدید می‌آورند.

نسبت اندازه مبل‌ها به میز یا میزهای موجود

معمولاً در انتخاب میزهایی که برای مبل خود خرید می‌کنیم اختیار عمل وجود نداریم و میزهایی که از پیش ساخته شده یا به نوعی در کنار مبل‌ها قرار داده شده به ما تحمیل می‌شود. اما دقت کنید اگر می‌خواهید خانه‌ای مطابق سلیقه خود داشته باشید حتی به این نکات ریز نیز باید توجه کنید. به کمک راهنمای چیدمان اتاق نشیمن به شما اعلام می‌کنیم که چه اندازه از میز را باید برای مبل خود انتخاب کرده و خریداری کنید. میز قهوه یا جلوی مبل شما باید حداقل نصف سایز مبل شما باشد. این موضوع را به صورت چشمی نیز می‌توانید بررسی کنید. بهترین اتفاق استفاده از میزهای بزرگ‌تر از حد معمول است تا این به ساده‌ترین شکل ممکن رقم بخورد.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

فاصله بین میزهای جانبی و صندلی‌ها یا مبل‌های تک نفره

احتمالاً برای شما هم رخ داده هنگامی که جایی میهمان هستید میزهای کناری شما یا همان عسلی‌ها که در اصطلاح عام به کار برده می‌شوند دورتر از شما قرار داده می‌شوند و عملاً کارایی خود را از دست می‌دهند. ما به شما میزبان عزیز اعلام می‌کنیم که بهترین فاصله برا قرارگیری این میزهای پرکاربرد به اندازه‌ی فاصله مچ دست تا آرنج دست شما می‌باشد تا شخص میهمان به راحتی بتواند نوشیدنی یا هر آنچه در دست دارد را بر روی میز عسلی قرار دهد.

در مورد ارتفاع این نوع میزها هم مشخصاً باید اندازه قدی آن‌ها بیشتر از جلو مبلی‌ها باشد، هر چند معمولاً در سه سایز و ارتفاع ساخته می‌شوند که کاربری هر یک در زمان خود شما را بی نیاز کند.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

فضای پوشش فرش یا قالیچه در اتاق نشیمن

معمولاً در خانه‌های ایرانی مشاهده می‌شود که سراسر خانه با فرش یا موکت پوشانده شده و فضایی بین اینها وجود ندارد. یکی از دلایل این موضع عدم استفاده از کفپوش های مناسب و زینتی است. و دلیل دیگر علاقه به فرش‌ها در دکوراسیون امروزی است که از گذشته جز ملزومات هر خانه ایرانی بوده است. با این حال برای این که اتاق نشیمن خود را درست بچینید به راهنمایی‌هایی نیاز دارید. راهنمای چیدمان اتاق نشیمن در این بخش به شما توضیح می‌دهد که فرش‌ها در چه سایزی و در به چه صورت در اتاق قرار بگیرند تا خودنمایی بیشتری داشته باشند.

فرش‌هایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند اگر سفارشی نیاشند دارای اندازه‌های معینی هستند. این اعدا شامل فرش‌های کوچک با اندازه‌های شش متر مربعی که در قطع‌های قالیچه آماده شده‌اند مناسب اتاق‌های نشیمن کوچک با کف پوش پارکت یا سرامیک هستند که در زیر میز مرکزی قرار گرفته و وظیفه نمایش مرکزیت اتاق را به عهده دارند. فرش‌های متوسط با سایزهای نه متری و دوازده متری هستند که برای اتاق نشیمنهایی با سایز متوسط به کار گرفته می‌شوند. در استفاده از این فرشها توجه داشته باشید فاصله مبل با فرش به حدی باشد که پای فرد نشسته بر روی مبل به فرش نرسد. یعنی مبل‌ها اطراف فرش چیده شوند و در انتها سایز بزرگ فرش است که در اندازه بالای دوازده متر و تا  زیر بیست و چهار متر می‌رسند. این فرش‌ها که برای نشیمن‌های بسیار بزرگ استفاده می‌شوند در دو حالت به کار می‌روند. هم بر روی آن‌ها مبل قرار داده می‌شود ( فرش زود از بین می‌رود ) و هم مبل‌ها طوری در اتاق استقرار می‌یابند که در زیر پای میهمان حس شوند. نرمی . راحتی فرش‌ها نیز بسیار مهم است و معمولاً فرش‌های ماشینی با ارتفاع ده میلیمتر انتخاب‌هایی ایده آل هستند.

دیوار کانونی ترزنشنال نشیمن راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

محل قرار گیری شاخص‌ها در اتاق نشیمن

در اتاق نشیمن همان طور که در ده روش به نحوه چیدمان آن‌ها اشاره شد، به اندازه آن‌ها نیز باید توجه کرد. برای مثال قرارگیری یک تلویزیون بسیار بزرگ در یک فضای کوچک تصویری زننده ایجاد می‌کند و عکس این موضوع نیز به همبن شکل صادق است. پس با انتخاب سایز متناسب فضای نشیمن خود پیش از هر تغییری استاندارها را رعایت کنید.

در مورد ارتفاع تلویزیون در اتاق نشیمن نیز باید عرض کنیم که این موضوع به سایز مبل‌های شما ارتباط مستقیم دارد. اما در حالت استاندار میزهایی با ارتفاع سی سانتی متر الی پنجاه سانتی متر انتخاب‌های صحیحی هستند و اگر بر روی دیوار نصب شوند ارتفاعی در بین هفتاد و پنجسانتی متر الی یک متر و پنجاه سانتی متر ارتفاع مناسبی خواهد بود.

دکوراسیون مدرن 2018 راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

در قسمت اندازه‌های راهنمای چیدمان اتاق نشیمن، مکان قرارگیری تلویزیون در اتاق نشیمن و فاصله مبل با تلویزیون نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. مثلاً برای یک اتاق متوسط با یک تلویزیون چهارده اینچی نباید فاصله‌ای بیش از یک متر در نظر گرفت و اگر این فاصله را برای یک تلویزیون پنجاهاینچی انتخاب کنید مسلماً دچار سردرد و ضعیفی چشم خواهید شد. اما اندازه استاندارد مبلمان راحتی نزدیک به تلویزیون چیزی بین یک متر و پنجاه سانتی متر به بالا است.

در بخش اندازه گیری برای دکوراتیوها نیز باید نهایت حساسیت را به خرج داد. تابلوهای روی دیوار، گلدان‌های موجود در اتاق و همین طور قفسه‌هایی که با نام کتابخانه در این مکان تعبیه شده‌اند یا کاربردی تزییناتی به عهده گرفته‌اند.

راهنمای چیدمان اتاق نشیمن و پذیرایی به سبک ایرانی | توکامگ

از بخش اندازه‌ها که فاصله بگیریم، راهنمای چیدمان اتاق نشیمن پیشنهاد می‌دهد برای ایجاد تأثیر مثبت در محیط اتاق از نور پردازی‌های خاص استفاده کنید. مثلاً با تاباندن نور متمرکز بر روی یک وسیله تزیینی که روز زمین قرار داده شده یا بر روی دیوار نصب گشته آن را بولد کرده و روی آن تمرکز کنید. و یا با استفاده از لوسترهای تزیینی حس لوکس بودن بیشتری به نشیمن وارد کنید. نکته دیگر در قرار دادن آباژور در اتاق نشیمن به عنوان یک وسیله تزیینی است. بهتر است هر چند وقت یکبار از آن کاربری اصلی خود یعنی روشنایی بخشی نیز استفاده گردد. در این صورت حس واقعیت بیشتری ایجاد می‌کند.

با توجه مطالب بیان شده در این بخش سعی کردیم مطلبی با دو محور نحوه چیدمان و ترفندهای دیزاین  را در قالب یک راهنمای چیدمان اتاق نشیمن برای شما تهیه و تدوین کنیم. امیدواریم با استفاده از این مطالب و در کنار هوش و خلاقیت خود به بهترین چینش‌ها در منزل خود دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − سه =